Friday, November 03, 2006

Pagerank uitgelegd

Hieronder een quote van de site van Google:

PageRank Uitgelegd

Uw Pagina Beoordeling hangt af van de unieke democratische natuur van het web door gebruik van zijn vaste link structuur als een indicator van een individuele pagina belangrijkheid. Bijvoorbeeld, Google interpeteert een link van page A naar page B als een stem, van page A, voor page B. Maar, Google kijkt naar meer dan alleen het aantal stemmen, of het aantal links dat een pagina krijgt; het analyseert ook de pagina die een stem uitbrengt. Stemmen van pagina's die zelf "belangrijk" zijn wegen zwaarder, en helpen om andere pagina's "belangrijk" te maken.

Belangrijke, hoge-kwaliteit sites ontvangen een hogere PageRank, welke Google zich elke keer dat er een zoekopdracht uitgevoerd wordt, herinnert. Natuurlijk betekenen belangrijke sites niets voor u als ze niets te maken hebben met uw zoekopdracht. Daarom combineert Google PageRank met hoogwaardige tekstherkennings technieken om pagina's te vinden die én belangrijk én relevant zijn voor uw zoekopdracht. Google doorzoekt de hele site op aantal keren dat uw zoekterm(en) voorkomen en bekijkt alle aspecten van de inhoud van een pagina (en de inhoud van pagina's die naar die pagina linken) om te bepalen of het een goed resultaat is voor uw zoekopdracht.


In de praktijk komt het op het volgende neer:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))

Hierbij is PR(A) de PageRank van een fictieve pagina A
PR(T1) is de PageRank van fictieve pagina T1
C(T1) is het aantal externe links op de fictieve pagina T1
d is een demping-factor (0 < d < 1). Deze is normaal 0.85.

De PageRank wordt dus berekend door de PageRanks van alle binnenkomende links op te tellen en deze te delen door het aantal links die op de pagina's voorkomen (uitgaande links).
Op basis van deze formule kan gemakkelijk worden geconcludeerd hoe je de PageRank van je website kunt verhogen.

Een handige manier om een PageRank van een pagina te controleren is d.m.v. de Google Toolbar (toolbar.google.com)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home